Jeg viser deg tåhev på flatt underlag

THsak1

Her viser jeg deg leggøvelsen «tåhev på flatt underlag». Ikke bare gir det en velværefølelse å vekke til live muskulatur som har «ligget brakk» en stund eller som blir brukt mest statisk. Øvelsen gir også sterke, sunne, definerte og flotte ben, som også tåler en helaften på høye hæler bedre.

Varianten på flatt underlag er den letteste og passer spesielt godt for deg som er svak og utrent i leggmusklene. Tyngre varianter kommer senere i kalenderen kan jeg røpe.

Se veiledning i tåhev under bildet!

Styrkemetodejul

TÅHEV PÅ FLATT UNDEERLAG kan gjøres hvor som helst!

Du trener: I tillegg til å styrke leggmusklene dynamisk bedrer tåhev balansen, forebygger skader og betennelse i akilles, samt bedrer evnen til å løpe riktig.

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå stødig med føttene i hoftebreddes avstand. Hold gjerne i noe i starten dersom du har dårlig balanse. Slipp deg etter hvert.
  • Løft deg i raskt tempo opp på tærne så langt opp du kommer. 
  • Forsøk å holde deg i topposisjon et par sekunder før du snur. 
  • Senk rolig og kontrollert ned igjen som om du bremser.

 Vær obs på dette:

  • Pass på at du ikke henger på korsryggen, men trekker inn og lager flat mage. 
  • Ha lave skuldre gjennom øvelsen.
  • Pass på at knærne er over tærne, og at de for eksempel ikke vipper innover.

Progresjon: Tåøvelser i tyngre varianter kommer i senere luker i julekalenderen, så følg med 🙂

God trening!

Klem Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *