Slik skal jeg få i meg anbefalt mengde grønnsaker

Mergronttopp

Riktig kosthold vil gi meg større utbytte av treningen og hjelpe meg til å komme i bedre form. Da det betyr mye for meg å nå målet mitt er det viktig å fokusere på kostholdet også, inkludert grønnsakene. 

Vi vet alle at grønnsaker inngår i et riktig og sunt kosthold, og når man trener så øker behovet for grønnsaker og annen næringsrik mat ytterligere. 

Når man øker treningsmengden og intensiteten, er det generelt viktig å få i seg grønnsaker og andre karbohydrater, fordi man trenger den gir raske energien disse næringsstoffene gir til musklene under aktivitet. Når man hviler bygger dessuten grønnsaker og karbohydratene glykogenlagrene opp, noe som er den viktigste kilden til energi når du har et treningsopplegg som inkluderer middels hard eller hard trening.  

For å få i meg det jeg trenger av vitaminer, mineraler og næringsstoffer for å fungere optimalt, forsøker jeg som et minimum å følge Helsedirektoratets generelle kostholdsråd om å spise minst tre porsjoner grønnsaker hver eneste dag. Med tre porsjoner mener de tre porsjoner på rundt 100 gram hver, altså 300 gramMen for å bli sterkere og friskere av treningen må jeg i tillegg gjøre det jeg kan for å øke grøntinntaket ettersom treningsmengden øker. Hvis ikke risikerer jeg at kroppen, immunforsvaret og musklene i stedet brytes ned. 

Hvordan få det til i en hektisk hverdag?

Jeg forsøker å passe på å ha grønnsaker og annen næringsrik mat i hus til en hver tid ved å handle med handleliste hver mandag og fredag.

handletgront

Det er helt klart utfordrende å få i seg nok. Det synes kanskje flere enn meg? Jeg har helt klart potensiale!i hvert fall. Men klart jeg vil få til dette! Jo flinkere jeg er jo større utbytte får jeg altså av innsatsen jeg legger ned i trening. Det er jo motiverende.

Smoothies er lett å kjøre på med på sommeren. Supper med grønnsaker er enkelt og godt og noe vi har flere ganger i måneden. Chips av grønnsaker er jo også et digg alternativ i helgen. Vi tyr også innimellom til smarte grep i hverdagen som å bytte ut kjøttdeig med revet gulrot, bruke salatblader i stedet for tacolefse osv. 

Men hva gjør man for å få i seg nok hver eneste dag, uke etter uke?

Jeg har dessverre ikke et enkelt svar. Men min erfaring er at prøving og feiling er en tålmodighetsprøve men en metode som man når frem med fordi du vil komme frem til noe som fungerer for deg.

Når man skal endre vaner, enten det er innenfor trening, kosthold eller noe helt annet, har jeg dessuten tro på å endre en ting av gangen. For eksempel kan man sette på fokuset på en ting – noe nytt fra uke til uke eller fra måned til måned.

Denne uken har jeg tenkt til å ha fokus på å øke grøntinntaket. Jeg har kjøpt inn ekstra mye grønnsaker som det er enkelt å knaske på som mellommåltider, enten ved kontorpulten eller når jeg  er på farten. Målet denne uken blir å faktisk tømme grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Og kjenne etter om kroppen liker den økte mengden. Knask, knask, knask…

grontikjoleskapet

Jeg skal være litt offensiv og tenke at jeg skal fråtse i grønnsaker hver dag. Jeg skal få i meg mer enn ellers. Jeg skal bli litt proppfull av grønnsaker. Jeg skal overgå meg selv. Hehe. Bare jeg ikke blir grønn da. 

Da jeg ikke har faglig kostholdskompetanse ønsker ikke å uttale meg om kost og ernæring på bloggen. Jeg tar temaer som grønnsaksvaner opp mer fordi dette og et godt kosthold generelt er en del av en sunn livsstil og viktig for å optimalisere ytelsen og fremgangen på trening. Innimellom kan derfor kostholdsrelaterte temaer være et naturlig tema og skrive om likevel, men når det gjelder råd kommer det altså ikke noe sjokkerende, imponerende, kreativt eller banebrytende på denne bloggen, kun videreformidling av helsemyndighetenes anbefalinger. 

Har du et mål for uken? Eller enkeltområder du fokuserer på å endre eller bli bedre på? Eller kanskje noen triks som gjør at du får i deg nok grønnsaker hver dag? Del gjerne med oss andre på facebook-posten!

OBS! Denne uken blir det kun en livetrening. Da jeg skal unne med en kveld med mine bloggkollegaer i United Influencers på torsdag, blir det kun trening tirsdag. Det er så sjeldent jeg ser dem og jeg har lite arbeidsmiljø til daglig, så dere får klare dere en dag uten meg live. Men dere vet jo hvor dere finner lagrete sendinger – under «videoer» på facebook-siden min.

Men håper vi sees i morgen? 🙂

Trine

Hva er livetrening? Tirsdag klokken 20.30 instruerer 30 minutter med styrketrening live på facebook-siden Trines Treningsglede. Over tid trener vi hele kroppen med enkle øvelser, og jeg varierer hvilke muskelgrupper vi trener fra uke til uke. Treningen er gratis. Du kan trene hjemme i din egen stue etter instruksjon fra meg. Det du trenger er egen kroppsvekt, litt armslag og fylte vannflasker eller håndvekter. Det optimale når du skal trene hele kroppen hjemme er å ha ett sett med litt tyngre vekter for underkroppen og et sett med lettere vekter for overkroppen. Har du spørsmål så ikke nøl med å ta kontakt.

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

 

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *