Alle får det bedre psykisk av å trene

trinelofterAttaced

Jeg har en psykisk helse, som jeg prøver å ivareta – ikke minst gjennom regelmessig fysisk aktivitet. Alle har vi det og psykiske problemer er vanlige. Omtrent halvparten av oss vil oppleve alvorlige psykiske problemer i løpet av livet, ifølge tall fra Folkehelseinstituttet.

Det å ha noen å snakke med kan være avgjørende for håndteringen av problemene. Men det å være fysisk aktive og gjerne sammen med andre, kan også gi verdifull hjelp psykisk. Sosialt felleskap gjennom aktivitet kan for eksempel styrke den enkeltes selvbilde og muligheter til å delta også på andre arenaer i livet.

De mentale gevinstene får vi alle uansett, dersom vi er regelmessig fysisk aktive, noe som er en viktig påminnelse enten det handler om å komme i gang eller opprettholde aktivitetsvaner. 

Fysisk aktivitet er en kilde til glede, livsutfoldelse, positive mestringsopplevelser og styrket selvbilde. Trening og mosjon bedrer humøret, og gir energi og overskudd. Regelmessig fysisk aktivitet gir deg flere timer med mental avkobling og samtidig redusert stress i hverdagen. Når du beveger deg og kommer i bedre form blir du også bedre rustet til å mestre hverdagens krav og utfordringer og får et bedre forhold til egen kropp.

Ved enkelte former for psykiske problemer og lidelser, er dessuten effekten av regelmessig fysisk aktivitet som forebyggings- og behandlingsmetode godt vitenskapelig dokumentert.

Fysisk aktivitet kan dempe angst, depresjon og abstinens, og bedre selvbildet, selvtilliten, søvnen, mestringsfølelsen, livskvaliteten og sosial fungering. Det kan også innebære et sosialt felleskap.

Hvordan går du frem for å oppnå bedre psykisk helse ved økt fysisk aktivitet? Her får du mine råd:

  • Start lett og gå gradvis frem for å øke ditt aktivitetsnivå. Dersom du er inaktiv fra før, innarbeid 30 minutter daglig mosjon gradvis, for eksempel ved raske turer. Start gjerne med en tur om dagen på ti minutter. Målet er at du går tre turer av ti minutter, eller en tur på totalt 30 minutter, eller mer. Du kan alltids øke mengden ytterligere om du er motivert, men gjør det gradvis.  
  • Velg en aktivitet du liker og mestrer, og som gir deg mersmak. Hvis det enkleste er det beste, velg det enkleste!
  • Anerkjenn hverdagsaktivitet som mosjon, som for eksempel å vaske hus, klippe gress og måk snø. Det viktige er bevegelse og økt puls.
  • Ta aktive valg, som å gå til butikken, ta trappen og lek med barna. Alt bidrar til effekt på din psykiske helse.
  • Tren gjerne sammen med andre. Takk ja til invitasjoner som innebærer aktivitet og ta gjerne initiativ til å trene eller gå tur med andre om du klarer.

Personlig kan jeg ha stor mental nytte av å trene alene, ved at jeg får ro, renset hodet osv. Men mange dager betyr det mye å oppleve elementer av sosial fellesskapsfølelse i forbindelse med trening.

Trinelofter1

Det må ikke nødvendigvis innebære at jeg trener direkte sammen med noen, som på bildene…

..eller har interaksjon med andre. Men det kan bety at jeg for eksempel trener styrke samtidig med en venn eller kjæresten, eller bare drar på treningsstudio og har folk rundt meg. Det kan også innebære å velge en mye brukt løype i marka, som for eksempel fra Sognsvann og opp til Ullevålsseter – hvor du vet du treffer mennesker, i stedet for en ensom sti langt inne i skogen. Ikke minst liker jeg godt å være innom  gruppetimer på treningssenter hver uke og enkelte dager betyr det hyggelige fellesskapet og motiverende miljøet jeg får der faktisk ganske mye. Og selvfølgelig turer i skog og mark og ellers, med venner og familie.

Det viktige er en form for felleskap, sosial kontakt, et miljø eller bare det å være rundt noen.

I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse, som er på mandag, tenker jeg litt ekstra på hvilken betydning jeg selv kan ha ved å bidra til å skape et aktivt miljø som andre kan ha psykisk glede av, og at jeg kan bli flinkere til å ta sosiale initiativ ovenfor de rundt meg – som innebærer bevegelse, fysisk aktivitet og dermed psykisk helsegevinst.

PS. Bildene ble tatt i forbindelse med at treningskjeden Actic kjører en kampanje for å øke støtten til arbeidet for psykiske lidelser på Instagram. For hvert bilde som tagges med #actic og #løftenvenn gir de 3 kroner til Mental Helse. Se gjerne på Instagram-profilen min trinestreningsglede hva jeg gjorde og løft gjerne en venn du også. 

Er du flink til å invitere andre ut på trening, tur eller aktivitet? Del gjerne på Facebook-posten 🙂

God lørdag!

Hilsen Trine 🙂

Kilde: Helsenorge.no

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her. 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *