Jeg viser deg tricepspress med strikk

6TPstrikk

Lyst på strammere overarmer? Selv om tricepsmuskelen gjemmer seg på baksiden av overarmen, så ikke glem å trene den. For den er størst. Sammen med bicepstrening, gir du armene balansert styrke og du bidrar til bli kvitt grevinneheng om du (uønsket) har det.

I dag lærer jeg deg tricepspress med strikk. Øvelsen innebærer bevegelse over skulderhøyde. Om du har plager og øvelsen gjør vondt verre, kan du feste strikken på et punkt bak deg, stå foroverlent og presse strikken mer vannrett.

Om sommeren, på reise og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. En strikk tar liten plass i kofferten. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Tricepspress med strikk kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Fest strikken under den ene foten og plasser den andre foten slik at du får stabil posisjon.
  • Hold et håndtak i den ene hånden (og la den andre ligge på gulvet – som du ser på bildet).
  • Plasser den aktive armen bøyd bak hodet.
  • Press armen opp til den er strak.
  • Brems bevegelsen på veien ned igjen.

Vær obs på dette:

  1. Albuene skal peke opp gjennom hele øvelsen.
  2. Hold overarmene nært inntil hodet.
  3. Bruk gjerne den ledige armen til å holde den «aktive» armen stabil, ved å legge en stødig hånd øverst på overarmen.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Baksiden av overarmen (triceps).

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *