Jeg viser deg sidehev med strikk

4SHstrikk

Lyst på sunne og veltrente skuldre? Vit at skuldermuskelen er tredelt. Varierer du mellom øvelser som trener de ulike delene kommer du raskere til mål.

Sidehev (med strikk) som jeg lærer bort i dag, er fin å inkludere i et helkroppsprogram. Vil du trene skuldrene spesielt, suppler den gjerne med skulderøvelser som tar hovedsakelig på baksiden og fremsiden av skulder.

Om sommeren, på reise og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Strikk er superenkelt utstyr som tar liten plass i bagasjen. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Sidehev med strikk kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Plasser strikken under ett eller begge bena.
  • Hold ett håndtak i hver hånd og stå med armene ned langs siden.
  • Bøy så vidt i albuene og hev armene rett opp og ut til sidene.
  • Senk rolig ned igjen.

Vær obs på dette:

  1. Lillefingeren skal være det høyeste punktet på håndtaket.
  2. Hvis det blir for tungt, kan du jobbe med en og en arm.
  3. Pass på at du ikke hever skuldrene, kun armene.
Styrkemetode4

Muskler du trener:

Bakre/midtre del av skulder og muskulaturen mellom skulderbladene.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *