Jeg viser deg roing med strikk

1roingstrikk

Ta med deg kjapp ryggtrening inn i jobbhverdagen! Spesielt om du skal sitte mye stille på rumpa. Mye kontorarbeid, bilkjøring, amming osv bidrar til at vi blir foroverbøyde i holdningen og gjerne stramme på forsiden og svake i ryggen.

Så først som sist, tren styrke på ryggen. Stående roing med strikk er en øvelse du til og med kan gjøre på jobben, for eksempel i lunsjen, om du har strikk og finner et sted du er komfortabel med å unnagjøre en fem minutters gavepakke til kroppen.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Stående roing med strikk gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå med hoftebreddes avstand mellom bena.
  • Fest strikken i noe foran deg.
  • Ha et håndtak i hver hånd.
  • Slipp armene frem, bøy armene og trekk bakover til håndtakene er ved hoftene.
  • Hold igjen på vei tilbake til utgangsposisjon.

Vær obs på dette:

  1. Når armene er ved hoften, press brystet opp og frem og skulderbladene sammen.
  2. Stram i magen for å unngå svai korsrygg.
  3. Pass på at albuene peker rett bakover når du trekker bakover.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Store, brede ryggmuskel og musklene mellom skulderbladene.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *