Jeg viser deg firfotsstående diagonalløft

  1. FFDL

Om diagonalløft der du ligger på gulvet og løfter motsatt arm og ben er for lett for deg, kan du får progresjon ved å gjøre øvelsen stående på knær og hender. Det utfordrer balansen og kjernemusklene i tillegg til at baksiden styrkes.

Nå som det er ferietid kan det egne seg meget godt å gjøre en øvelse her og en der. Du får like god effekt av det!

Styrkeøvelser må ikke gjøres rett etter hverandre, og det er ikke en fasit på hvor mange du må ta.

Firfotsstående diagonalløft kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå på alle fire med hoftebreddes avstand mellom knær og hender.
  • Plasser håndflatene rett under skuldrene og knærne rett under hofteleddet.
  • Hold ryggen din rett ved å trekke navlen inn. Holde denne spenningen gjennom hele øvelsen.
  • Hold blikket festet ned i gulvet litt skrått fram.
  • Strekk høyre ben bak ut bak og opp til det er på høyde med hoftene. Strekk samtidig motsatt arm frem.
  • Strekke deg så lang du kan heller enn å løfte armer og ben høyt opp.
  • Stopp bevegelsen når du er helt plankerett i kroppen. Hold strekken i 3 sekunder, før du fører arm og ben tilbake i utgangsstilling.
  • Gjør det samme med motsatt ben og arm.

 Vær obs på dette:

  1. Unngå svai rygg. 
  2. Pass på at nakken er en forlengelse av ryggsøylen.
  3. Unngå at bekkenet/hoftene tipper til siden under øvelsen.
Styrkemetode4

 

Muskler du trener: Ryggstrekkere og stabiliseringsmuskulatur.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

God helg! Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *