Jeg viser deg sideliggende benhev

Sideliggendebenhev

En styrkeøvelse som du gjentar tre ganger, tar omtrent fem minutter – ikke mer! Det holder kanskje på en solfylt sommerdag?

Snik inn denne rumpeøvelsen før frokost, før middag eller før du går i dusjen eller legger deg.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Sideliggende benhev kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Ligg på siden med hele nedsiden av kroppen i kontakt med underlaget.
  • Strekk armen og fingertuppene godt ut ut over hodet.
  • Hold ryggen og bekkenet i nøytral posisjon under hele bevegelsen.
  • Bøy gjerne i kneet på ditt nederste ben for å ligge mer stødig.
  • Løft det øverste benet sideveis rett opp mot taket. Kneet skal gjennom hele bevegelsen peke rett fram.
  • Senk benet ned mot gulvet igjen.

Vær obs på dette:

  1. Unngå svai rygg eller vridning i ryggen ved å fikser hele kroppen.
  2. Trekk navle inn mot ryggraden for å stabilisere og unngå svai i ryggen.
  3. Sjekk at bevegelsen kun skjer i hofteleddet. Resten av kroppen er helt rolig.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Setemuskulatur og hofteleddsbøyer.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Jeg har kommet ned til hytta på Tjøme i dag hvor jeg skal være et par dager med mamma og min eldste gutt.

Vi skal la humla suse..kanskje prøver jeg meg på en rolig og kort joggetur i morgen hvis Magnus (4) vil ta en sykkeltur. Så slår vi følge!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *