Jeg viser deg «katten»

Katten

Styrke i magen hjelper til med å stabilisere kroppen. En sterk kjerne øker evne til å gjennomføre både trening og hverdagslige gjøremål uten at man får skader.

«Katten» innebærer en veldig liten bevegelse. Til tross dette er øvelsen er veldig effektiv for magemusklene dersom du klarer å få tak i muskulaturen riktig.

En mageøvelse hvor du ikke ligger på ryggen, som denne, er super å ta i bruk under graviditet og når man av andre grunner har en stor mage som blir litt i veien i typiske mageøvelser som sit-ups.

I mine svangerskap synes jeg denne øvelsen ga både styrke og velværefølelse, fordi den også gir en veldig god strekk i ryggen.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

«Katten» kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå på alle fire med hoftebreddes avstand mellom både knær og hender.
  • Ha en naturlig rett rygg og hold blikket ned i underlaget. Løft knærne litt opp fra bakken, cirka fem centimeter, mens du trekker opp i magen.
  • Hold posisjonen noen sekunder før du senker ned/tilbake og gjentar.

Vær obs på dette:

  1. Unngå både krum og svai rygg ved å stramme mage og rygg.
  2. Prøv å spenn av i skulder- og nakkeregion.
  3. Husk at det er magen som jobber.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Magemuskulatur

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren.

Husk å trene ryggen også! Du finner både ryggøvelser og andre øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Ha en fin onsdagskveld!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *