Jeg viser deg push-ups med smalt grep

SmalPU

Tror du vanlig push-ups er en armøvelse? Mange gjør det, men det er først og fremst en øvelse for brystmuskulaturen. Push-ups med smalt grep derimot er en øvelse primært for baksiden av overarmen (triceps), en forholdsvis tung øvelse sådann.

Men du som er nybegynner kan gjerne prøve deg! Start med å ha knærne i gulvet, det er lettere. Du kan også bygge opp styrke ved kun å senke deg ned, for så å hjelpe deg selv med å komme opp igjen til utgangsposisjonen før du så senker deg ned igjen. Etter hvert klarer du å pushe deg opp også, slik du egentlig skal. 

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Push-ups med smalt grep kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå på føttene/tærne og plasser hendene litt parallelle i skulderbreddes avstand.
  • Fingrene peker rett frem og albuene rett tilbake.
  • Stram i magen og stiv av kroppen og senk deg rolig ned med albuene pekende rett bakover i hele bevegelsen.
  • Når du ikke kommer lengre ned, push deg kontrollert opp igjen til utgangsposisjonen.

Vær obs på dette:

  1. Unngå at albuene sklir fra hverandre og begynner å peke utover. 
  2. Avbryt øvelsen om du begynner å svaie i/henge på korsryggen.
  3. Kan også gjøres med knærne i bakken om øvelsen er for tung.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Baksiden av armene (triceps), men også brystmuskler og forsiden av skuldrene.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Håper dere har en fin sommer så langt. At dere koser dere med en god balanse i alt. Ferien er en fin tid hvor man kan glede seg ekstra over mat og fysisk aktivitet!

Ha en fin kveld.

Hilsen Trine – på vei til fjells!

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *