Stående sidehev med hantler

Sidehevhantler

En skånsom skulderøvelse – som også er  fin for de med skulderplager, er «Stående sidehev med hantler» der du ikke beveger armene høyere enn skuldernivå. 

Denne øvelsen trener midtre og fremre del av skuldermuskelen og er fin å gjøre i tillegg til gårsdagens skulderøvelse «Stående skulderpress med hantler».

Inntar du en foroverbøyd posisjon og gjør den samme bevegelsen med armene, får du også trent den bakre delen av skuldermuskelen. Gjør du disse to kombinert med øvelsen jeg viste i går her, får du trent hele den tredelte skuldermuskelen, og dermed balansert og som anbefalt.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Stående sidehev med hantler kan gjøres hvor som helst!

Les mer om fordelene ved å trene med frie vekter her. 

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå med armene hengende ned langs siden med en hantel i hver hånd.
  • Før armene oppover i en bue i retning taket, der albuene leder an.
  • Senk rolig ned igjen når armene har nådd vannrett stilling.

Vær obs på dette:

  1. Overkropp skal ha samme stilling gjennom hele utførelsen.
  2. Pass på at du ikke fører armene for høyt opp.
  3. Unngå å heise opp skuldrene når du løfter armene opp.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Midtre og fremre del skulder (deltoideus).

Øvelse for bakre del av skulder/deltoideus: Du kan du gjøre en foroverlent variant av øvelsen forklart over som here «Foroverlent sidehev med hantler». Sett det ene benet litt foran det andre, bøy det fremste kneet, og len overkroppen fremover slik at du danner en lang rett linje fra hel til hode. I foroverlent posisjon løfter du hantelene opp til hver side med strake armer. Pass på at du har rett holdning og ikke lener deg for mye verken forover eller bakover.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her. 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *