Jeg viser deg tricepspress med hantler

Tricepspresshantler

Hvis du er ivrig og ønsker å trene armer spesifikt i tillegg til generell styrketrening, anbefaler jeg at du trener balansert. Det vil si at du gjør øvelser både for musklene på forsiden og baksiden av overarmene.

Dette er både for å få økt armstyrken mest mulig effektivt, men også med tanke på skadeforebygging.

Tricepspress er en fin øvelse å kombinere med biceps curl som jeg demonstrere i går her.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Stående tricepspress med hantler kan gjøres hvor som helst!

Les mer om fordelene ved å trene med frie vekter her. 

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå stødig med hoftebreddes avstand mellom føttene, slik som ved bicepscurl.
  • Den ene armen strekkes rett opp i taket med en hantel i hånden og låses ved hjelp av den andre armen/hånden. Senk så hånden med hantelen ned/bak hodet (som på bildene) slik at albuen blir bøyd i cirka 90 grader.
  • Press hantelen opp mot taket til armen er strak.
  • Senk rolig ned igjen.

Vær obs på dette:

  1. Pass på at overarmen er vertikal i låst posisjon.
  2. Ha lave skuldre under hele øvelsen.
  3. Spenn magen for å holde en stødig posisjon og en stabil rygg.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Armer, dvs baksiden av overarmer (triceps).

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

God trening! Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *