Jeg viser deg stående foroverbøyd roing m/ bredt grep

Foto: Pia Codling
Foto: Pia Codling

De fleste av oss trenger mer styrke i øvre del av rygg og en mer oppreist holdning enn vi har. Om du trenger en øvelse som tar spesielt godt på muskulaturen mellom skulderbladene er denne roøvelsen med bredt grep et godt valg.  

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Med håndvekter kan roøvelsen gjøres hvor som helst!

Les mer om fordelene ved å trene med frie vekter her. 

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Hold en håndvekt i hver hånd.
  • Bøy lett i knærne og len overkroppen fremover.
  • Press brystet lett frem og setet ut bak uten å svaie i korsryggen, samtidig som hele ryggen skal være naturlig rett.
  • Se skrått frem/ned.
  • La armene henge strake ned mot gulvet.
  • Bøy armene og dra skuldrene bakover med albuer som peker rett ut fra kroppen. Kjenn at skulderbladene skvises godt sammen bak.
  • Når overarmene utgjør en lang rett linje fra albue til albue slipper du vektene og armene ned igjen til utgangsposisjon.

Vær obs på dette:

  1. Hold igjen skuldrene når du senker armene ned igjen.
  2. Unngå for høyt blikk og svai rygg.
  3. Ha lave skuldre og rette håndledd under hele bevegelsen. 
Styrkemetode4

Muskler du trener: musklene mellom skulderbladene, de brede ryggmusklene, armer/biceps og korsryggen.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

OM LIVETRENING: Den planlagte økten i kveld er dessverre avlyst da jeg er syk. Er lei for det. Ser frem til å bli frisk og komme sterkere tilbake. Jeg ser for meg fast livetrening igjen til høsten og gleder meg til det. Jeg gir beskjed hvis det blir livetrening i sommer og!

Neste innlegg blir fra Tjøme! 

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her. 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *