Jeg viser deg push-ups med bredt grep

Alle foto: Pia Codling
Alle foto: Pia Codling

Push-ups kjenner de fleste til. Det er likevel på sin plass å minne om hvor smart og genial den øvelsen er. Spesielt nå som mange skal på reise og ferie.

I likhet med knebøy får du trent mange muskler på en gang ved push-ups, og spesielt i overkroppen. Øvelsen passer for alle, både nybegynnere og toppidrettsutøvere. For du kan gjøre den i tyngre og lettere varianter, helt uten utstyr.

Du tenker kanskje at push-ups er grei skuring – du har jo gjort det siden gymmen. Men sannsynligvis kan du bli bedre. Jo riktigere du gjør den, jo mer av kroppen trener du, selv om bryst- og armer er de som tar hovedjobben.

Kanskje er nettopp push-ups noe du har lyst til å bli skikkelig god på i sommer? Det er stor mulighet for progresjon om den er ny for deg!

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Push-ups kan gjøres hvor som helst!

Les mer om fordelene ved å trene med frie vekter her. 

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå på føttene/tærne og plasser hendene litt bredere enn skulderbredde.
  • Spre fingrene godt ut og stå stabilt. Se ned i underlaget.
  • Stram i magen og ha kontakt mellom skulderbladene (tenk holdning også her!).
DSC_6487
  • Senk deg rolig ned med helt rett kropp og rett rygg, ved å bøye i armene.
  • Like før nesen treffer gulvet snur du bevegelsen og presser deg opp igjen.
  • Stopp utstrekningen av armene litt før slik at du beholder en liten bøy i albuen.
Alle foto: Pia Codling
Alle foto: Pia Codling

Lettere variant: Push-ups på knærne 

DSC_6481

Dersom det er for tungt å gjøre push-ups på tærne, gå ned på knærne (som vist på bildet over) og utfør øvelsen på samme måte som forklart over. Pass på at kroppen er rett fra skulderledd til kneledd.

DSC_6485

Vær obs på dette:

  1. Unngå at setet henger ned eller står for langt opp i luften. 
  2. Avbryt øvelsen om du ikke lengre klarer å holde ryggen rett.
  3. Unngå å overstrekke albuleddet i topposisjon. Styrkemetode4

Muskler du trener: Bryst, bakside overarm og kjernemuskulatur.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

NESTE LIVETRENING: I morgen 23. juni kl 20.30 direkte fra Tjøme.

Håper vi sees!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *