Jeg viser deg knebøy med håndvekter

KBhantler
Foto: Pia Codling

Skal du gjøre en øvelse for å få en sterkere og mer funksjonell kropp, så er knebøy den rette. Selv om baseøvelsen hovedsakelig styrker forside lår, bakside lår og rumpemusklene, så involverer den i tillegg muskelgrupper som kjernemuskulatur og rygg, både nedre og øvre del.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Knebøy med håndvekter kan gjøres hvor som helst!

Les mer om fordelene ved å trene med frie vekter her. 

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå støtt med hoftebreddes avstand mellom føttene.
  • Ha vekten på hele fotsålen.
  • Hold en håndvekt i hver hånd.
  • Stram magen og pust inn. 
  • Med rett rygg, parallelle ben og knær som peker i samme retning som tær, bøyer du i kne- og hofteledd.
  • Sett deg ned som på en stol. Stopp når du har cirka 90 graders vinkel i knærne.
  • La armene henge ned langs siden under hele øvelsen. 
  • Press opp igjen. Og slipp pusten ut når du nærmer deg utgangsposisjon.

Vær obs på dette:

  1. Unngå at knærne vipper innover mot hverandre under bevegelsen.
  2. Unngå svai og krum rygg.
  3. Behold en oppreist holdning i overkroppen slik at brystet peker frem og blikket holdes løftet.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Setemusklene, forside lår og stabiliseringsmuskulatur i mage og rygg. 

I hele sommer kommer jeg til å dryppe nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: 

Meny > Kategorier > Styrketrening

NESTE LIVETRENING: I kveld (mandag) klokken 20.30 og torsdag 23. juni klokken 20.30.

Håper vi sees!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *