Fordelene med frie vekter

codlingweb-4244

Når du begynner å trene med håndvekter, kettlebells og/eller vektstang blir øvelsesutvalget plutselig enormt. Er du klar for det?

Å manøvrere tungt, løst utstyr føles nok best med litt styrketreningserfaring. Frivektstrening kan rett og slett virke begrensende for nybegynnere. Jeg hadde trent regelmessig over tid og funnet tryggheten og interessen for styrketrening før jeg beveget meg videre fra apparatene og matten på gulvet og til alt det forskjellige utstyret.

Les om fordelene med apparattrening her!

frie-vekter

Men får du veiledning og lærer deg øvelser der du tar i bruk små håndvekter, kan det utvide øvelsesutvalget betraktelig – for overkroppen spesielt – samt gjøre beinøvelser tyngre. Som et supplement til øvelser med egen kroppsvekt, gir enkel frivektstrening deg gode muligheter for å få trent større deler av kroppen på en variert og effektiv måte.

Noen øvelser med frie vekter har sikkert flere av dere vært borti selv om dere ikke har trent mye styrke, slik som bicepscurl, sidehev, skulderpress og kanskje stående foroverbøyd roing?

codlingweb-4576

Med god veiledning er det heller ikke noe i veien for å prøve seg frem eller lære seg mer kompliserte frivektsøvelser, men det er ikke noe hast. Uansett – når du først trener med frie vekter er det viktig at du utfører øvelsene med god teknikk.

Les om styrketrening for nybegynnere her!

Innlæringen av teknikken kan ta tid i en del øvelser og være en tålmodighetsprøve. Du bør like styrketrening og være interessert nok til at du tar deg tid til å jobbe med utførelsen. Hvor tungt du løfter skal aldri gå på bekostning av god teknikk. Er du veldig ivrig på å bli fort sterk, så vær obs.

Når du har mer erfaring, kan teknikken og føler deg trygg – med eller uten veiledning – blir alle frivektsøvelsene enklere å få til og treningen kan blir veldig effektiv, variert og morsom.

I tillegg har frivektstrening følgende fordeler:

Egner seg for hjemme- og ferietrening

Når du har litt kunnskap, erfaring, selvstendighet og noe utstyr, eller hvis du følger livetrening med god veiledning, blir styrketreningen veldig tilgjengelig for deg. Du kan trene styrke regelmessig hjemme om du ønsker det. Og ta med deg treningen på ferie. Over tid trenger du litt øvelser å velge mellom, og noen håndvekter eller annet utstyr gir deg denne friheten uten at du må dra på treningssenter.

Les informasjon om mine livetreninger her!

Gir god hverdagsnytte

Når man trener med frie vekter likner ofte bevegelsene på de som vi bruker i det daglige. Bevegelsene i øvelsene går ofte over flere ledd, slik som naturlige bevegelser gjør i hverdagen, og man får en mer allsidig bruk av musklene og kroppen. Frivektstrening gir en type styrke som vi gjerne har god nytte av i hverdagen.

Utløser høyere forbrenning

Trening med frie vekter stiller større krav til stabiliseringsmuskulatur og til musklene som gjør jobben i en øvelse. Mange frivektsøvelser involverer flere muskelgrupper samtidig. Tilsammen skaper dette større muskelarbeid og høyere forbrenning under selve økten. Til sammenligning bruker vi mindre energi når vi trener i apparater, fordi bevegelsesbanen er styrt og færre muskler brukes.

Utfordrer og motiverer viderekomne og godt trente

Ikke bare blir øvelsesutvalget stort fordi det finnes mye forskjellig type utstyr. De fleste frivektsøvelsene kan i tillegg gjøres i mange varianter fordi man enkelt kan justere retningen man løfter i, måten man står på, vinkelen man sitter i, grepet man velger osv osv. Mulighet for fri fantasi og ny type belastning kan passe bra for en som har trent mye, gjort det samme lenge, og som trenger en forandring og vil ha mer fremgang.

♥♥♥

Håper dette var til nytte for deg. Om du har spørsmål om styrketrening, må du gjerne sende meg spørsmål. Du er også hjertelig velkommen til å spørre meg direkte under livsendingene på facebooksiden min.

Apropos! Er du klar for trening i kveld? Jeg lover god veiledning. Det blir enkle styrkeøvelser – noen med vannflasker eller lette håndvekter om du har, resten kun med egen kroppsvekt.

Håper vi sees klokken 20.30!!! Du kan lese mer om livekonseptet «Trines Treningstime» her!

Ha det så lenge.

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut informasjon og påminnelser om livetreningen «Trines Treningstime» og nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *