Min intervalløkt i Roma

intervallR5

Intervall kan gjøres helt enkelt – uten tidtaking, uten pulsregistrering, uten distansemåling.

Midt i byen Roma fant jeg en plass som egnet seg, og det var alt jeg trengte for å få en effektiv kondisjonsøkt. Fra jeg forlot hotellet til jeg var tilbake ferdig trent gikk det under en time.

På forhånd hadde vi gjort litt research for å finne et sted ikke for langt unna, der vi kunne løpe uten betong og hard asfalt. Vi så etter en park eller liknende, med mulighet for å løpe runder eller langs en strekning. På mykt underlag!!! Vi trengte det etter sightseeing-økta vår.

intervallR1

Av hotellverten fikk vi tips om en gammel idrettsstadion som ligger ikke så langt unna Colosseum. Det skulle være et fint sted å løpe. Circo Massimo heter det. Det hørtes ypperlig ut på en dag hvor vi ønsket en ren treningsøkt med intervall unnagjort på kortest mulig tid. Og det var det!

intervallR3

Det var et supert tips. Passe lengde på grus. Der kunne jeg løpe frem og tilbake. Det var også mulig å lage en runde av det. Med intervall på planen foretrakk jeg å løpe lengder.

Slik la jeg opp økten – meget enkelt:

Oppvarming: cirka 10 minutters rask gange/rolig jogging fra hotellet til Circo Massimo.

Hoveddel: cirka 30 minutter.

Drag en vei (løp fort med mål om å føle det som anstrengende/veldig anstrengende)

Aktiv pause på vei tilbake (rask gange)

Gjentok 6 ganger.

Nedtrapping: 15 minutter gange tilbake til hotellet.

intervall4

Hvordan jeg gjorde denne intervalløkten enklest mulig og uten pulsklokke-fokusering, var at jeg brukte lengden på stadion som holdepunkt. Kun! Jeg brukte øynene og så at det var passe lengde – ikke for langt og ikke for kort. Jeg kunne fint se enden. Akkurat hvor mange meter strekningen var eller hvor lang tid dragene ville bli på kontrollerte jeg ikke.

Jeg bare bestemte meg for å kline til en vei og ta det rolig tilbake. Og gjenta.

I alle byer skal det være mulig å finne et sted hvor man kan gjøre akkurat dette. Hjemme og selvsagt.

♥♥♥

Vel, da går nok en uke mot slutten. Min uke har vært full av feiring, kos, reise, matglede og bevegelsesglede, så det er en meget fornøyd 40-åring som hviler ut på flyet hjem fra Roma i dag.

Treningen har vært variert og kroppen har føltes ganske tung å ha med å gjøre hele uken, men i dag føler jeg meg faktisk lettere og sterkere på et vis. Deilig og motiverende.

Gleder meg veldig til en ny uke. I morgen kommer en aldri så liten nyhet angående livetreningen til dere spreke, ivrige følgere. Så titt innom bloggen så du får det med deg.

Jeg vil gjerne høre om deres uke og – del gjerne i kommentarfeltet.

God søndag og ukeslutt fine folk!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *