10 «feil» ved dietter og vidunderkurer

codlingweb-3511

C9-dietten er et eksempel på en quick-fix-kur som «eksploderer» – til tross for at den koster rundt 1300 kroner, gir kortvarige og lite helsevennlige resultater og får deg enda lengre unna målet enn du var i utgangspunktet.

Selv om det ikke er anbefalt av helsekompetente å spise under 1000 kalorier i syv dager toppet med to dagers faste, kunne du gjort nettopp dette og oppnådd akkurat den samme vektnedgangen, uten produktene og konseptet du betaler for.

Når personer som følger slike dietter går ned over tre kilo på ni dager, vil mange si at den fungerer. Men når vektnedgangen skyldes tapt kroppsvæske og et kaloriunderskudd som i de aller fleste tilfeller ender med at man spiser seg opp igjen, er man da fornøyd og i mål? Jeg har nemlig erfart at det er overflødig fett de fleste egentlig vil bli kvitt – for godt!

Jeg blir så provosert! Noe som skal være en forlokkende metode for å se bedre ut og bli slankere på ni dager, gir deg fort følgende virkelighet om ti dager:

  1. Etter endt diettdag spiser du mer for å kompensere for det dramatiske kaloriunderskuddet, og vekten spretter opp igjen like fort som den sank.
  2. Du har enda mindre ork til å trene fordi du er i minus på energisiden.
  3. Du er 1300 kroner fattigere og har muligens et dårligere utgangspunkt for dine ønsker enn du hadde før dietten.
  4. Du får kanskje lyst på en vidunderkur til som ikke krever så stor innsats, for å føle at buksen sitter litt løsere igjen – like kjapt?
  5. Helsemessig har du ikke gjort noe lurt som du kan få god samvittighet av.
  6. Like fort som du følte deg bedre, føler du deg verre.
  7. Like fort som du syntes du så bedre ut, synes du utseende blir verre igjen.
  8. Man kan også tape muskelmasse ved ekstreme dietter, i så fall sitter du igjen med lavere forbrenning enn du hadde, og det blir vanskeligere å gå ned i vekt.
  9. Etter en enkel og bekvem lang uke som resulterer i etterlengtet vektnedgang, kommer en tyngre periode ikke bare vektmessig og men kanskje også psykisk?
  10. Veien til en sunn, balansert, næringsrik kost og en aktiv hverdag er enda lengre unna fordi du har nok med å nullstille deg etter unntakstilstanden du har befunnet deg i.

Vær så snill, innse at endret form, vekt og kropp krever en innsats av deg. Jeg skjønner godt at man vil komme i form så fort som mulig, jeg er der selv. Men prøv å være litt tålmodig og gjøre dette til noe positivt og varig.

Gjør du noen forbedringer i kosten og blir litt mer aktiv, så blir det ikke så ille. Om du gjør det enkelt er kanskje ikke drømmeformen såå langt unna som du tror. Redusere litt på porsjonene daglig og ta aktive valg i hverdagen eller begynne å gå raske turer. Begynner du med dette i dag, vil du kunne merke en positiv endring allerede om ni dager. Men noe mye mer attraktivt – du har et glimrende utgangspunkt til å fortsette i god stil og få varige livsstilsendringer. Kroppen og formen vil komme sakte etter hvis du gir det tid.

Endringer over tid er det eneste som gir resultater over tid. Så valget er ganske enkelt for meg som ikke vil tilbake der jeg var.

Slow-fix er dessuten gratis og mye hyggeligere.

Nyt denne fantastisk fine maidagen!

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *