Ned 5-10 kilo – hvordan trene da?

God lørdag fra Cannes! Her koser vi oss med soling, bading, trening, mat, god drikke og bok. Klager ikke! 🙂

Mange spør meg om hvordan de bør trene dersom de skal ned i vekt. Og veldig mange nordmenn ønsker å ta av 5 kilo pluss på denne tiden av året. Derfor har jeg samlet tips som er smarte, varierte og overkommelige. Tipsene passer også for en som er mest opptatt av å komme i generelt bedre form.

Men vil du bygge muskler og «bli bredskuldret», er det en annen type treningsråd som gjelder. Det samme dersom du skal du delta i fitnesskonkurranse, osv. Råd avhenger alltid av målet.

Du som har som hovedmål å bli i generelt bedre form og samtidig ta av noen kilo, kan legge opp eller justere treningen din etter disse rådene:

6 tips til slankevennlig trening:

– Øk aktivitetsnivået. Jo oftere, jo lengre av gangen, eller jo hardere du tar i – alt teller! Det er uendelig mange aktivitetsformer som fungerer, ikke minst raske turer. Aktive valg i hverdagen øker også nivået, som for eksempel å ta trappen, stå å jobbe eller leke med barna.

– Kombiner styrke og mosjon/kondisjon, med vekt på kondisjon (70 %). For eksempel en dag styrke og to dager kondisjon. Eller to dager styrke og tre dager kondisjon. Sammen gir det fremgang både i styrke og kondisjon og økt forbrenning – både under og etter økten.

30 % styrke og 70 % kondisjon er fornuftig om du skal ned I vekt.
30 % styrke og 70 % kondisjon er fornuftig om du – som meg – skal ned i vekt. FOTO: Pia Codling

– Prioriter såkalte baseøvelser, dvs øvelser som styrker store muskler i hele kroppen. Jo mer muskelmasse, jo sterkere generelt og jo høyere døgnforbrenning.

– Vektlegg kondisjonsformer du svetter av. Generelt svetter vi mer av aktiviteter som for eks svømming, aerobic, løping, langrenn og ellipsemaskin, enn av golfing, stillestående zumba eller tusleturer. Men det er også individuelt.

– Velg kondisjonsformer du har grei teknikk i, da er det enklere å bli svett. I prinsippet er det mulig å svette like mye på en zumbatime som på en dance aerobictime, men jeg personlig vil definitivt få best effekt av det siste, fordi det er det jeg «kan best» og dermed tar meg mest ut i. Dette varierer derfor veldig fra petrson til person, finn dine!

– Varier treningen over tid. Det øker ofte motivasjonen og sjansen for at du trives med trening – noe som igjen sikrer deg jevn progresjon i styrke og kondisjon, og økt forbrenning over tid.

Husk at kostholdet er det viktigste og minst tidkrevende endringsområdet når man skal ned i vekt. Å kombinere styrke- og kondisjonstrening med et noe strammere kosthold, er det aller beste hvis du både ønsker å komme i form og ta av noen kilo. Det er med tanke på både de fysiske resultatene, motivasjonen og trivselen. 

Ha en god lørdag!

Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *